Jaume Guerra, director del Grau en Fisioteràpia del campus de Terres de l’Ebre de l’Escola Universitària de la Salut i l’Esport, pot donar una valoració molt precisa de com està funcionant la docència virtual al centre universitari després d’un mes i mig llarg de confinament. Graduat en Fisioteràpia precisament a EUSES, Jaume Guerra és membre de la Societat Catalano Balear de Fisioteràpia i del Col·legi de Fisioterapeutes de Catalunya. Màster en Readaptació a l’Activitat Física i la competició Esportiva per la fundació UDG, té experiència com a fisioterapeuta en el CAR Blume, Xarxa Sanitària de Santa Tecla i Centre Mèdic Tecnon.
Com estan funcionant les classes en línia?
Les classes estan funcionant correctament. Davant d’aquesta situació nova és molt important acompanyar els alumnes transmetent tranquil·litat i ànims mitjançant una comunicació directa. Gràcies a aquest contacte directe de forma virtual , ja sigui en classes o tutories , podem observar que hi ha un feedback molt positiu. A EUSES estem en un procés de creixement mutu adaptant-nos de forma molt positiva a aquests nous canvis i aprofitant noves oportunitats com la docència virtual observant una gran participació de l’alumnat.
L’adaptació exprés del professorat ha estat complicada?
És una situació diferent que fins al moment no se’ls havia presentat i ha suposat que tot el claustre ha après a generar el seu propi contingut per poder adaptar el temari i incentivar de manera positiva una vegada més als seus alumnes. Aquest procés de reinventar-se i saber que formes poden arribar incentivar l’aprenentatge en aquest moment de realitat, no fa més que confirmar el compromís del professorat ja no amb els alumnes sinó amb tot el claustre. Sempre he dit que l’atenció no es demana sinó que es guanya i el professorat ho està aconseguint amb èxit de participació i activitat de les alumnes adaptant-se a aquesta nova realitat. Cal recordar que un percentatge molt alt del claustre a part de ser docent, és professional sanitari, estan en primera línia i tot i així en aquesta situació és d’agrair el seu compromís ja no pel seguiment de docència en les classes, sinó també per les tutories ja sigui resolent dubtes en grup o de forma individual. L’objectiu és garantir un bon procés d’aprenentatge i crec que s’està aconseguint amb èxit adaptant-se en tot moment a les necessitats dels estudiants.
Quines sensacions tenen per part de l’alumnat?
Estem molt contents per la seva gran implicació, predisposició i participació. A l’igual que per al professorat, és tot un repte i s’estan adaptant a aquesta situació inesperada exigint més d’un mateix i mentalitzant-se de forma molt ràpida al canvi amb gran èxit. És important saber que dins del grau de fisioteràpia hi ha molt concepte pràctic i les classes virtuals i tutories estan complint un paper fonamental i beneficiós per a poder aprendre i seguir de forma més autònoma gràcies a la seva implicació.
En què li ha canviat a vostè el dia a dia com a director del Grau?
A part de ser el director, sóc docent del mateix grau i la situació és tan nova que ha requerit i requereix d’enginy per atendre la diversitat, per afavorir la cooperació i per inventar noves estratègies d’aprenentatge i d’avaluació abans no experimentades . Si abans de tot aquest procés el tracte ja era bo, encara ho ha estat més en aquests moments. Les reunions constants diàries i setmanals amb coordinació de direcció, professorat, amb els delegats de cada classe i fins i tot amb reunions generals amb tots els cursos no a fet més que certificar com estic vivint una situació que fa exigir-me més cada dia d’una forma molt positiva aprenent d’aquestes noves oportunitats.
Quin consell donaria actualment als estudiants del grau?
Que davant d’aquestes situacions inesperades, intentin aprofitar al màxim les oportunitats que puguin sorgir. Aquest nou sistema d’aprenentatge i aquesta situació ha de convertir-se en un repte per a ells i ser conscients que això els farà sortir de la seva zona de confort creixent encara més com a futurs fisioterapeutes.